(Big) Data: het nieuwe Zwarte Goud?


(Big) Data: het nieuwe Zwarte Goud?


Kunnen we Big Data wellicht vergelijken met het ‘Zwarte Goud’? Olie is als fossiele brandstof één van de meest belangrijke (hulp)bronnen gebleken van de maakeconomie. Het heeft lang geduurd voordat we over de juiste expertise beschikten om olie efficiënt uit de grond te halen en te verwerken. Volgens mij gaat de vergelijking met de ‘ontdekking’ van Big Data hier volledig op. 
Big Data is zelfs krachtiger. Daar waar een fossiele brandstof slechts één keer verwerkt kan worden, is data ‘herbruikbaar’. Big Data heeft zich inmiddels wel bewezen als zijnde dé motor van de kenniseconomie.

Wat is Big Data?

Om van Big Data te kunnen spreken zijn drie factoren van belang, te weten:

• de hoeveelheid data;
• de snelheid waarmee data binnenkomt en/of opgevraagd worden;
• de diversiteit van data.

Wanneer aan minimaal twee van bovenstaande vereisten is voldaan, spreekt men in het algemeen over Big Data. De omvang van Big Data is afhankelijk van de grootte van het bedrijf.

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel

Sinds enkele jaren zijn we ons bewust van de kansen die Big Data ons te bieden heeft. Om deze kansen vol te benutten, is specialistische kennis vereist. Bedrijven worden geconfronteerd met de ontwikkeling en implementatie van complexe strategieën om beschikbare datastromen inzichtelijk en bruikbaar te maken. Door technologische ontwikkelingen wordt steeds meer data eenvoudig en realtime in ‘the cloud’ opgeslagen. Mogelijkheden van dataopslag groeien exponentieel en ook softwareoplossingen worden steeds toegankelijker. Met de komst van ‘IoT’ (Internet of Things), zijn de mogelijkheden nog omvangrijker geworden. Niet alleen mensen zijn immers online, ook ‘dingen’ zijn dat. Denk aan machines, horloges, auto’s, de thermostaat en de koelkast. De kansen zijn eindeloos wanneer fysieke objecten en de virtuele wereld samenkomen.

Laat gebruik Big Data aansluiten op de bedrijfsstrategie

Helaas focussen Big Data projecten nog te vaak op het technologische aspect. Vergaring en analyse van data dient echter aan te sluiten op de gehele bedrijfsstrategie. Ondernemers die daadwerkelijk gebruik willen maken van Big Data, zullen naar mijn idee een omslag moeten maken naar ‘Computional Thinking (CT)’. CT is een proces dat een oplossing voor open problemen generaliseert. Open problemen vragen om volledige, betekenisvolle oplossingen, gebaseerd op meerdere variabelen binnen het gehele beslisproces.
De mogelijkheden zijn eindeloos
Het begrijpen van businessdoelen is bepalend wanneer het aankomt op de ontwikkeling van een datastrategie. De ontwikkeling van een datastrategie vraagt om multidisciplinaire expertise(s). Wanneer correct geïmplementeerd, zijn de mogelijkheden voor bedrijven eindeloos. We kunnen dan met recht concluderen dat Big Data het ‘nieuwe Zwarte Goud’ blijkt te zijn.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *